Sonny Stitt – Lester Leaps In

Een gave en leerzame tenorsolo van bebop fenomeen Sonny Stitt.

Hier is de uitgeschreven solo ( thema plus eerste twee chorussen solo) voor Bb instrumenten. De getransponeerde noten voor Eb instrumenten vind je hier.

Stitt speelt hier  “Lester Leaps In” , een compositie van saxofonist Lester Young, gebaseerd op het akkoorden schema (de “changes”) van het liedje “I Got Rythm” . In het jargon wordt dit akkoorden schema  “Rythm Changes” genoemd. Er zijn tientallen jazzstukken op dit schema gebaseerd, handig om te kennen dus.

Hier is een flink vertraagde mp3 van de audio van de you tube clip zodat je wat makkelijker mee kunt spelen.

lester85

Je haalt het meeste rendement uit het naspelen van de solo als je het stukje voor stukje uit je hoofd leert. Om de lijnen echt goed te kunnen spelen moet je ze sowieso vaak oefenen en herhalen, uit het hoofd spelen is dan op een gegeven moment niet zo moeilijk meer. Werk er geduldig aan, neem de tijd voor elke zin of blokje van 8 maten.

Heb je een stukje  echt onder de knie, speel hem dan mee met deze mp3 op de originele snelheid.

lester100

Nog even een toelichting op de transcriptie: Stitt speelt in de laatste maten van het thema , net voor hij gaat soleren, een aantal keer de noot C achter elkaar.  De ene C heeft echter een andere klankkleur dan de andere. Meestal wordt dat gedaan door behalve de C klep ook andere kleppen in te drukken. Je kunt experimenteren met dit geluid door bijvoorbeeld de G klep er bij te doen. Of alle kleppen van je onderhand. Ik geef dit in de transcriptie aan door plusjes boven de noten.

Schermafbeelding 2013-09-28 om 13.21.30

Een tweede manier om een noot anders te laten klinken is door de noot lichtjes te dempen met je tong.  In plaats van een aanzet (door met de punt van je tong lichtjes tegen het riet aan te tikken) demp je de noot door je tong heel lichtjes tegen het riet te houden zonder de luchtstroom te onderbreken. Het riet blijft trillen; alleen wat minder. Je voelt de trilling een beetje kriebelen op je tong .  Luister naar het verschil in klankkleur.  Saxofonisten gebruiken beide technieken door elkaar. Probeer uit wat voor jou werkt.

De solo bevat ook nog een “signature lick” van Sonny Stitt. (een geliefd motiefje dat hij vaak in zijn solo’s verwerkt).  Je vindt hem op maat 73 -74 en nog een keer op maat 81 -82. Je komt dit motiefje ook tegen in zijn beroemde solo in het stuk “Moten Swing”. Een leuke lick om het patroon van achtste noten even af te wisselen met triolen, leer hem in alle toonsoorten.

Schermafbeelding 2013-09-28 om 21.31.22

Sonny Stitt was een meester in het improviseren van mooie bebop lijnen. Wat maakt deze licks zo logisch en duidelijk ?  Omcirkel in het voorbeeldje hierboven de noten op de eerste en derde tel van de maat en kijk dan naar het akkoordsymbool boven de maat. Stitt speelt op elke halve maat (de eerste en derde tel) een belangrijke akkoordtoon. De noten Bb  en E op het C7 akkoord zijn de terts en de klein septiem, net zoals de noten A en Eb in het F en F7 akkoord. Als je deze analyse uitvoert op de hele derde bladzij van de solo zul je op de eerste en derde tel heel vaak een akkoordtoon tegenkomen. (vaak een grondtoon, terts of septiem, en enkele keer een negen). Het levert sterke melodische lijnen  op.  Door Stitt’s solo te oefenen en uit het hoofd te leren maak je je dit principe onbewust al een beetje eigen. Dat is op de wat langere termijn een hele grote winst..

Succes met het oefenen en leren van de solo !

 

Vond je de les leuk en leerzaam vergeet dan niet te doneren, je wordt dan medemaker van deze site !