Als je de les “drieklanken in de kwartencirkel” goed hebt verteerd wordt het tijd om je kennis en vaardigheid wat uit te breiden. In deze les leer je het dominant septiem akkoord (her)kennen, spelen en gebruiken.
Eerst even een beetje theorie; een uitleg over wat een dominant 7 (=septiem) akkoord nu precies is.
Om van een majeur drieklank een dominant septiem akkoord te maken voeg je aan die drieklank een noot aan het stapeltje toe. Je zet de verlaagde 7e toon van de toonladder boven op de bestaande drieklank. In C is de de 7e toon een B , die moet dus verlaagd worden tot een Bb. Als je je toonladders goed kent zou je zo makkelijk van elke drieklank een dominant septiem akkoord moeten kunnen maken. Vind je dit nog lastig dan kun je die verlaagde 7e toon misschien makkelijker vinden door vanaf de grondtoon een hele noot naar beneden te gaan. De grondtoon van een C drieklank is natuurlijk de C, een hele noot lager ligt de Bb, die zet je op het bestaande stapeltje noten van de drieklank. Gebruik de manier die voor jou het beste werkt. (maar ga wel je majeur toonladders oefenen). Dit wordt het nieuwe akkoord:
In het akkoordsymbool boven het stapeltje noten zie je nu ook het cijfer 7. De hoofdletter C staat voor de drieklank C-E-G, het cijfer 7 voor de verlaagde septiem.
Door het toevoegen van die verlaagde 7e toon is het wel een heel ander beestje geworden dan de majeur drieklank. Het rustige karakter van de majeur drieklank heeft plaatsgemaakt voor onrust; het dominant 7 akkoord is een spanningsakkoord. Die kennis kun je nu meteen toepassen in de volgende oefening. Luister nog eens goed naar de mp3 uit de les over drieklanken. De piano speelt soms een majeur drieklank (uitgebreid met een 6 of 6/9, maar daarover meer in een volgende les) en soms een dominant akkoord. Luister naar het karakter van het akkoord. Is het statisch, rustig dan is het een “gewoon” majeur akkoord, is het dynamisch, onrustig dan heb je te maken met een dominant 7. Elk akkoord duurt 4 maten, je hebt dus even tijd om goed te luisteren maar meestal is je eerste indruk de juiste dus roep zodra je piano hebt gehoord het antwoord ! Majeur of Dominant ?
De juiste antwoorden vind je hier voor Bb instrumenten en hier voor Eb instrumenten.
Oefen nu dit patroontje
in de volgorde van de kwartencirkel. Voor de volledigheid vind je hier het uitgeschreven patroontje in alle toonsoorten. Je kunt het uitprinten maar beter is om het patroon uit je hoofd te transponeren. Blijf het niet lezen en doe ook de oefening onder letter B ! Oefen met de metronoom op 60 , (de clicks zijn de 2e en 4e tel, 1 en 3 mag ook, zie ook de les over de metronoom gebruiken.) Of met deze mp3 als begeleiding. Het eerste akkoord is voor Bb saxen een C7, Eb saxen starten de kwartencirkel op G7. Elk dominant akkoord duurt 4 maten dus je kunt het patroontje 1 keer herhalen voor je overgaat naar het volgende akkoord.
dominant accoorden cirkel slow jazz
De bovenstaande mp3 was in swingtime op een langzaam tempo. Speel het patroontje nu in rechte achtstes wat sneller met deze bossa.
Als je het patroontje foutloos door 12 toonsoorten kan spelen kun je er op vertrouwen dat je de noten in elk dominant akkoord kunt vinden. Ga nu muziek maken en met dezelfde mp3 ‘s improviseren. Om je op weg te helpen kun je meespelen met onderstaande video waar ik na elke 2 maten even stop om jou de ruimte te geven.
.
In de volgende les meer informatie over de functie van het dominant 7 akkoord, wat het akkoord doet voor de kost. En hoe je hier slim gebruik van kunt maken.
Wil je me helpen tijd vrij te maken voor het online krijgen van de volgende les(sen) , wordt dan medemaker van de site en doe een donatie.