Over mij

Het begin
Mijn eerste inspiratie om zelf muziek te maken was de blues. Bij gebrek aan een  instrument begon ik als zanger in de Frisian Train Blues Band, opgericht met wat muzikale vrienden uit het plaatselijke jongerencentrum. Kennelijk deden we iets goed want al snel hadden we veel optredens in het noorden van Nederland. Na een fusie met de lokale jazzband ontstond de band Broadway , waar we zelfs mee in staat bleken tot over de landsgrenzen te spelen. Na de optredens in o.a. Berlijn en het Middelsee jazzfestival ( op dezelfde affiche als Stan Getz , wow !) smaakte dat naar meer en was bovendien mijn interesse in Jazzmuziek gewekt. Ontevreden over mijn vocale capaciteiten en enigszins jaloers op de instrumentalisten die alles leken te weten over akkoorden en welke noot ‘goed’ of ‘fout’ was zocht ik naar een andere manier om meer en intensiever muziek te maken.

trinus_overmij

De saxofoon
De aanschaf van een saxofoon was een logisch vervolg want nog steeds vind ik de saxofoon een van de meest ‘vocale’ instrumenten. Meteen een eigen saxofoon kopen was niet haalbaar dus meldde ik mij aan bij de fanfare die nog een oude Dolnet tenorsax hadden liggen. Het fanfare lidmaatschap maakte het ook mogelijk om tegen gereduceerd tarief saxofoonlessen te volgen op de muziekschool. Ik had het geluk daar saxofoonles te krijgen van Vincenzo Renga,  een Italiaan die in de jaren 60 nog in de Bigband van Frank Sinatra speelde. Niet gehinderd door enige kennis en in alle jeugdige overmoed toog
ik na een paar lessen naar een jazzsessie waar ik natuurlijk niet de sterren van de hemel speelde, temeer omdat na 3 noten er al een polster uit de slecht onderhouden saxofoon viel waardoor ik alleen nog maar hoog kon spelen…Het leverde wel meteen een –onbedoelde- reputatie op als ‘freejazz’  saxofonist. Hetgeen mij op het spoor zette van die stijl. Naast saxofoonles op de muziekschool zocht en vond ik jazzworkshops die onder andere gegeven werden door J.C Tans (wat een beregeluid !)en de helaas onlangs overleden Sean Bergin.

Amsterdam
Na een jaar hard oefenen en inmiddels voorzien van een eigen tenorsax deed ik auditie voor een plaats in het leerorkest van de BIM, (bond voor improviserende musici) ‘de boventoon’. Onder de bevlogen leiding van Herman de Wit en Boy Raaymakers waren er wekelijkse repetities in het Bimhuis en van tijd tot tijd optredens in Jazzclubs in het land. Ik verhuisde naar Amsterdam voor het vervullen van mijn  vervangende dienstplicht en ging na werktijd steevast 3 uur saxofoon studeren in CREA , waar muzikanten voor dat doel terecht konden. Paul van Duyn werd mijn saxofoonleraar in Amsterdam en mede dankzij zijn uitstekende saxofoonlessen werd ik anderhalf jaar later toegelaten tot de vooropleiding van het Sweelinck Conservatorium. Mijn nieuwe saxofoonleraar werd Tim Armacost. (www.timarmacost.com). De lesmethode van Tim bestond vooral uit het uit het hoofd leren spelen van een solo van een meester saxofonist als b.v. Sonny Rollins, Charlie Parker, John Coltrane, of Hank Mobley. Na een week hard oefenen was dit onderdeel van de saxofoonles in 4 minuten klaar, de rest van het uur werd besteed aan het zelf improviseren over het akkoordenschema. Een enorm inspirerende en leerzame tijd waarin ik ook zelf begon met het geven van saxofoonles.

Podium
Naast allerlei jazz bezettingen speelde ik ook in meer commerciéle bands. Na mijn conservatoriumtijd ging ik spelen in de soul/funk band Jam Square, waarmee ik  veel optrad in binnen- en buitenland. Na 8 jaar (en meer dan 700 optredens) was de chemie zo’n beetje uitgewerkt. Voor mij betekende dat een terugkeer naar meer jazz georiënteerde muziek, hetgeen resulteerde in een samenwerking met Hammondorganist Rob Mostert in de band B3. Tegenwoordig speel ik in een duo bezetting duo met gitarist Guido Scope (www.guidoscope.nl ),  de Biggles Big Band , (www.bigglesbigband.nl). Iedere maandagavond te vinden in het oudste jazzcafé van Amsterdam ; de Casablanca op de zeedijk. (www.cafecasablanca.nl) en in de band esprazzivo ; ( http://www.esprazzivo.com )

Saxofoonlessen
Naast al dat spelen ben ik ook altijd saxofoonles blijven geven, thuis in Amsterdam en op de locaties van verschillende muziekverenigingen en fanfares in Noord Holland. Vooral omdat ik het nog steeds leuk en inspirerend vind om dit  te doen. Ik heb dan ook vaak het geluk leuke, gemotiveerde leerlingen te treffen die ik effectief kleine stapjes vooruit kan helpen in het saxofoon spelen. Zowel in het  technische opzicht als in de kunst van het improviseren. Door de jaren heen heb ik een uitgebreid repertoire aan tips en trucs ontwikkeld waarmee ik je kan helpen met ritmiek, toon, timing, notenkeuze, theorie, bladmuziek lezen, techniek van de vingers, embouchure en intonatie.  Mijn saxofoonlessen zijn er op gericht helder te krijgen waar je zwakke en sterke punten liggen zodat je op beide fronten vooruitgang kunt boeken. Elke les licht ik  een bepaald aspect van het spelen er uit  zodat je een concreet iets hebt om een tijd aan te werken. Je vindt ze elders op deze site, voorzien van een korte beschrijving van de desbetreffende les. Wil je liever een 1 op 1 ‘live’ saxofoonles in Amsterdam,of kom je ergens toch niet helemaal uit, bel of mail dan voor een afspraak. Je kunt gratis parkeren. Onder het tabblad  contact
vind je de gegevens.Veel plezier verder op deze site, keep swinging !

Mijn “tribute” compositie voor Dexter Gordon.

Wave door Jazz’n’Samba