van ladders naar lijnen (2)

Toonladders oefenen hoeft niet saai te zijn.  Maak het leuker door de toonladders meteen toe te passen en maak er muziek mee.  Begin met deze ladder over de akkoorden                    | Dm7      |  G7      | Cmaj7     | Cmaj7      |

Geen mollen of kruizen , de toonsoort is C. Om de ladder goed te laten klinken over deze II V I start je niet op C maar op F. Die F als start noot kun je onthouden als de terts van het D min akkoord of de septiem van het G7 akkoord. ( dat laatste doe ik altijd; ” G mixolydisch dalend”) Je speelt de ladder naar beneden tot je weer bij F bent je lost dan de spanning van het dominant akkoord op door verder te gaan naar E, de terts van het C maj7 akkoord.

De ladder van C ken je al een tijdje dus dit is makkelijk te spelen. Maar juist omdat het makkelijk is ligt er het gevaar op de loer dat je een beetje te snel gaat spelen. Dan klinkt het onrustig en gejaagd. Let dus op dat je prettig en relaxed blijft timen. En als je op het C-akkoord bent aangeland kun je nog even doorspelen in de ladder van C.

Om het een beetje swingender te maken gaan we nu de lijn in achtste noten spelen. Met een beetje accent op de off beat/ syncope.

Verander nu het ritme om er wat meer variatie aan te geven. Je speelt nog steeds dezelfde ladder maar door het ritmisch wat leuker in te delen klinkt het minder “ladderachtig” en al meer als een leuke muzikale lijn.

Verander nu het ritme om er wat meer variatie aan te geven. Je speelt nog steeds dezelfde ladder maar door het ritmisch wat leuker in te delen klinkt het minder “ladderachtig” en al meer als een leuke muzikale lijn.

In de volgende lijn spelen we een versiering met zestiende nootjes in de 2e maat. Nog steeds met noten uit dezelfde ladder.

Alle ladders die je dalend kunt spelen kun je ook stijgend spelen. Dat doen we hier in de eerste maat.

Je kunt ook eens niet op de eerste tel beginnen en sprongetjes maken in de toonladder. Nog meer variatie. Maar je start wel op dezelfde noot en de oplossing naar E blijft er ook in.

In dit voorbeeld maar 1 sprongetje. Gecombineerd met wat meer rust tussen de achtste noten.

Je kunt ook chromatische opvullingen tussen de akkoordtonen gebruiken. We komen nu uit op een andere akkoordtoon van C majeur7 nl. de kwint (G).

Meer chromatiek. En een sprongetje naar het hogere register. De oplossing naar de E komt nu met 2 chromatische noten van beneden. Deze benadering hoor je heel veel in Jazz.

Triolen geven ook variatie.


Dit waren 10 voorbeelden van hoe je een eenvoudige ladder uit kunt werken tot een lijn die je zou kunnen spelen in een improvisatie.  Natuurlijk heb je alle vrijheid om van de voorbeelden af te wijken en naar eigen inzicht sprongetjes in te lassen of noten toe te voegen.  Tip: een akkoordtoon plaatsen op de 1e en 3e tel van de maat maakt de lijn harmonisch logischer. Ga aan de slag met deze variaties en bedenk er zelf een paar nieuwe.

De backing tracks van gitarist Quist zijn uitstekend. Na ongeveer 1 minuut begint het meespeel gedeelte. Bb instrumenten kunnen de voorbeelden spelen met deze backing track:

Alt- en bariton saxofonisten kunnen de voorbeelden oefenen met deze backing track:

 

de voorbeelden op sax:

Lukt dat allemaal daag dan jezelf uit en transponeer de lijnen naar alle andere toonsoorten.  In deze clip komen ze allemaal voorbij.  Als je je majeur ladders goed beheerst ben je in een half uur klaar 🙂

 

De toonsoorten in beeld zijn de klinkende toonsoorten; pauzeer de clip even als het nodig is om te bedenken welke toonsoort dat voor jou is  en ga dan weer verder.  Succes !